Alan Knight PhD



News Corporation is converging text, audio, television, and animation to
become the first fully globalised, integrated media consortium. The company is
switching its emphasis from newspapers, which provided the launching pad for
Chief Executive Rupert Murdoch, half a century ago, to new media. In doing so,
News hopes to secure profits by addressing new ways in which news is created
by and for younger audiences. Murdoch sees this process as capturing "digital

natives".

To facilitate these changes, News in 2004 moved its registration from South
Australia, where it had its corporate origins, to the United States. Rupert
Murdoch and his family had transformed News Limited from a regional
Australian newspaper to News Corporation, a horizontally and vertically
integrated multi media giant selling not just news but marketing its cultural
packages across the United States, Europe, Asia and the Pacific. Australia,
whose media was progressively dominated by News Corporation products
including newspapers, cinema, music, cable television and sport, became a
consumer of these American accented products. As a result, Australia moved
from the centre and source of News Corporation businesses to an increasingly
remote corner of the corporate empire. This paper considers how the growth of
News Corporation and the globalisation of its agendas impacted on Australian
journalism, politics and culture. Murdoch meanwhile, describes News as the

model for transnational media conglomerates in the 21st century.



News initially controlled one major newspaper, the Adelaide News, which
Rupert inherited at the age of 23 from his father, Sir Keith Murdoch. The
younger Murdoch moved swiftly to expand into a women's magazine, Sunday
Newspapers and radio. He founded the first national daily, the Australian in
1964, introducing what was then radical technology to allow the paper to be
printed in state capital cities. The chains' growth expansion linked to and
influenced by its growing political influence, according to biographer, George

Munster:

Starting with television in Australia, he moved into airlines, gambling mineral and oil
exploration. In these ventures, he is a concessionaire or positions allocated and
protected by authority and subject to limited competition; in some of them he is a buyer
from and seller to governments, a recipient of their guarantees and even a borrower
from government agencies. Operating on the interface of business and the state and
publishing newspapers which read sermons to politicians from great heights and
published exposes from low recesses, he has always avoided complications arising

from that dual location. (Munster 1985 p3/4)

Murdoch had established a pattern of exercising editorial support for politicians
who in turn, favoured News corporate priorities. Editorial lines were considered
and often decided at annual international senior management conferences,
where favoured politicians attended by invitation. In this way, News
Corporation papers in Australia could consistently reflect Rupert Murdoch’s

right wing opinions.

In Australia, News’ steady growth led to the 1987 purchase of the paper chain
Rupert’s father once managed, the Herald and Weekly Times group. The
acquisition gave News more than sixty percent of Australian metropolitan
newspaper circulation, with competition eliminated in Brisbane, Adelaide,

Darwin and Hobart. The then Labor Prime Minister, Bob Hawke, declined to



initiate anti-monopoly legislation against what journalists saw as the most
concentrated press ownership outside the old Soviet Union. Hawke’s response
was politically pragmatic, sectarian and short-term in outlook; claiming that the
Herald management had been “viciously anti Labor” and Murdoch was unlikely
to be worse. (Shawcross p244). While Murdoch may not have been "worse", his

new press dominance in Australia gave him overwhelming political influence.

Meanwhile, in Britain, Murdoch capitalised on success with the Sun Newspaper
to fund a series of acquisitions, culminating in control of the prestigious Times
of London. Radical re-organisation of printing processes, sparked initial
confrontation with British unions but ultimately delivered increased profits.
The satellite delivered Sky television gave News an outlet for news and sports,
helping to transform notions of the latter from being seen as a health related

activity to marketable products.

In the United States, newspaper purchases were overshadowed by newer media.
Twentieth Century Fox Films brought a library of previous films and the ability
to make new digital products. Fox News deployed satellite and cable technology
to present a familiar mix of right wing opinion, entertainment promotions,
corporatised sport and tabloid journalism, which it described as "fair and

balanced" reporting. (Foxnews.com)

Jack Waterford, the editor-in-chief of the independently owned Canberra Times
observed that as News diversified, its editorial views, were becoming
“increasingly monolithic”. “When his [Murdoch’s] interests are clear, ... his
newspapers not only speak with one voice, but increasingly that voice is shrill,

sometimes hysterical, and the voice and the interests are increasingly those of



the world citizen, not the Australian citizen with some yen for playing politics

and keeping politicians on their toes.” Waterford wrote.

. much of his [Murdoch’s] cat-and-mouse game with politicians, particularly in
Britain and Australia, is focused on securing favours or fending off efforts to control or
regulate him. In the US he is deeply committed to the Republican Party and to George
W. Bush, not necessarily because he agrees with Bush's foreign policy, but because of
his and the party's opposition to regulation. There is nothing many free-marketeers like
more than monopolies and privileged access to markets, and luckily the Bush
Administration is also very good at dispensing favours. Murdoch's gratitude is
primarily shown by the amazing Fox channel, about as reliable a source of news as

Radio Pyongyang. (Canberra Times 21.8.2004)

Rupert Murdoch surrendered his Australian passport in 1985, to become an
American citizen. He did so to more effectively compete for US television
licences. He told the Sydney Morning Herald that he was not severing any links

with Australia.

I continue to have the same emotions and feelings about Australia. If I have to change
the colour of my passport, then so be it. I don’t put the same stress on it that other

people do. (SMH 5.9.85)

News Corporation retained its Australian registration for another twenty years.
Each year Rupert, often accompanied by Lachlan or the other children would fly
back to Adelaide to report to his Australian shareholders. In 2004, Murdoch told
the Australian meeting that News, the largest private company on the Australian

exchanges, would henceforth be domiciled in the United States.



We undertook this move for one reason: to create greater value for our shareholders.
For more than eighty years, the Company has proudly called Australia its home. It is
where our Company was founded, nurtured and from where we get our entrepreneurial
spirit. Australia is our spiritual home and will remain so. But over the last two decades
as more of the Company’s revenues and profits have come from our US —based
businesses, it has become increasingly clear to us that without a primary listing on the
New York Stock exchange and eligibility on the US indices, our shareholders would
never experience the full benefits of our achievements. (News Corporation Annual

Report 2004 p4)

The move, he claimed, would have no discernible impact on News Australian
operations. Rather it could enhance access to the US$12 Trillion US capital
market. The Australian editorialised that the shift should be “a trigger for
national pride, rather than wailing”. “Rather than gnashing out teeth over the
loss of News Corp from the Australian Stock Exchange’s benchmark index, we
should be encouraging foreign investment and making sure the settings are right
for a new generation of world-beating Australian companies to emerge.”

(Australian 27.10.2004 p14)

Not everyone agreed.

The Australian Financial Review (owned by the rival Fairfax chain) noted that
in 2003 Australian shareholders “gave Murdoch his first defeat in half a
century”, by rejecting increased executive options. “....with News emigrating to

America, that won’t be a problem.” it reported. (AFR 8.4.2004 )

Meanwhile almost as an incidental side effect, Australia’s national press became

mostly foreign owned.

# $ %



As the global economies evolved, communications became more than merely a
facilitator of economic change. Media became the products which sold
themselves. Australian expatriate journalist, John Pilger claimed that the
“Global economy” had become a modern Orwellian term, extolling lifestyles

which were unachievable by most of the world’s population:

Central to this business state are the media conglomerates, which have unprecedented
power, owning press and television, book publishing, film production and data bases.
They provide a virtual world of the ‘eternal present’, as Time magazine called it;
politics by media, war by media, justice by media, even grief by media (Princess

Diana). The ‘global economy’ is their most important media enterprise.

According to Chomsky, globalisation had its seeds in reconstruction during
World War Two, which eclipsed or under-mined the old European empires and
saw the United States emerge as the dominant economic power. He claimed that
the world economy was to be re-built if only so that it could absorb US

manufacturing surpluses.

The new global order was to be subordinated to the needs of the US economy and
subject to US political control as much as possible. Imperial controls, especially the
British, were to be dismantled while Washington extended its own regional systems in
Latin America and the Pacific on the principle of...’what was good for us is good for

the world’. (Chomsky 2003 p149).

This agenda, which included de-regulation, de-unionisation and privatisation,
pursued by successive United States’ governments, was implemented through

the International Monetary Fund. Former World Bank Executive, Joseph



Stiglitz said that globalisation was accelerated by computerised communications

and faster transport.

Fundamentally it is the closer integration of the countries and people of the world
which has been brought about by the enormous reduction of costs of transportation and
communication, and the breaking down of artificial barriers to the flow of goods,
services, capital, knowledge and (to a lesser extent) people across borders. (Stiglitz

2002 p9)
( #% )

In News Corporation’s 2004 Annual Report, Rupert Murdoch said that News
had set the standard for how an international media company in the 21* century

should look:

Our assets are global, with operations across five continents. Our assets are diversified,
encompassing businesses that create content and those that distribute that content. Our
assets are balanced, between those whose revenues are dependent on advertising and
those that are not. And our assets are of varying maturities, neatly divided between
those generating significant profits today and those positioned to deliver growth

tomorrow. (News Corporation 2004).

In Australia, a country with a population of about twenty million people, News
controlled more than one hundred national, metropolitan, suburban, regional
and Sunday papers. These included the largest circulation daily, the Herald Sun,
and the second biggest selling newspaper, the Sunday Mail. It owned
Australia’s leading music publisher, Festival Mushroom and the local branch of
the international book publisher, Harper Collins. It effectively controlled the
National Rugby League, a popular football code which generated endless

breathless copy for sports writers for News publications including the Big



League. It held a major share in the major cable television network, Foxtel,
which carried the familiar international News products Fox News, Sky Movies
and Sky Sport, Meanwhile, News executives were lobbying to remove
regulations which stopped newspaper owners from also controlling terrestrial
radio and television networks. Opinions were gathered and informed by of
Newspoll, the polling company used by News papers to determine the success

and failure of Australian politicians and their policies.

Perhaps however, it was Fox Studios, which best signified Murdoch’s
globalised philosophy, integrating content and distribution, while underpinning
commercial interests with tacit government subsidies. Located near the heart of
Sydney, the production studio, which opened in 1998, included a theme park,
shops selling Fox promotional products, a shopping centre and a cinema
complex. The New South Wales State government allowed Fox Studios
construction on what had been the State agricultural showgrounds. The site for a
century had been used by the Royal Easter Show, a state fair which attracted
more than a million patrons each year. The state government re-located the
Easter Show, in the hope that Fox Studios might use relatively cheap Australian
film crews to undercut Hollywood and produce movies for its international
network. In doing so, it prioritised trans-national corporate cultural products

over a traditional event organised by a local association.

The Matrix series were among the first major movies shot at Fox Studios. In the
Matrix, humans imagined they were at the centre of a thriving, interdependent
culture. Instead, consumers experienced life as digitised, interactive, images,
while in reality they were isolated and largely powerless, being fed intentionally
false ideas, so that their energies might be more easily extracted for the

corporate power grid.



Starring the Lebanese born Canadian citizen, Keanu Reeves, the Matrix movies
featured a supporting cast of Australian actors who adopted American accents to
conform with the demands of the US domestic market. Internationally known
Sydney locations such as the Opera House, were kept off camera to maintain the
illusion that globally marketed cultural products were essentially American

which was seen to be the same as international.

At the Royal Easter Show, children could pat cattle brought to market by
farmers. At Fox Studios, they entered a corporatised theme park where they
could pay to not only see where movies were made, but also to join interactive

simulations where movies were re-created.

It seemed, the Matrix revolutions were not restricted to a fictional Zion.

In this new media world order, older media, newspapers had to "grab" on to the
digital revolution to prosper in the future, according to Rupert Murdoch. He said
that he considered himself a "digital immigrant" while his two youngest

children would be "digital natives". (Murdoch 2005)

I wasn’t weaned on the web, nor coddled on a computer. Instead, I grew up in a highly
centralized world where news and information were tightly controlled by a few editors,
who deemed to tell us what we could and should know. My two young daughters, on
the other hand, will be digital natives. They’ll never know a world without ubiquitous

broadband internet access. (Murdoch 2006)



++

He told the American Society of Newspaper Editors Conference in 2005 that
44% of news consumers aged between 18 and 34 used the internet once a day
for news, compared to 19% who used newspapers. 39% expected to use the
internet more, compared to eight percent who expected to use newspapers more.
(Strupp 2005) Murdoch was commenting on a Carnegie Corporation report
written by Merrill Brown. Brown said that the news industry was "seriously
threatened by the seemingly irrevocable move by young people away from

traditional sources of news":

Through Internet portal sites, handheld devices, blogs and instant messaging, we are
accessing and processing information in ways that challenge the historic function of the
news business and raise fundamental questions about the future of the news field.
Meanwhile, new forms of newsgathering and distribution, grassroots or citizen
journalism and blogging sites are changing the very nature of who produces news.

(Brown 2005)

The change in attitudes was reflected in a major shift in advertising revenue,
away from still dominant traditional media towards Internet portals such as
Yahoo and Google. (Shields 2006) Newspaper advertising revenue which had
under-wrote quality journalism was no longer secure. (Murdoch 2005)
However, while newspaper revenue was declining, a prestigious site such as
NYTTimes.com saw its user base jump by 15 percent to 11.4 million unique
users in 2005. (Shields 2005). Some newspapers had responded to these
challenges by cutting costs, moving from broadsheet to tabloid, and
experimenting with interactivity. (Epstein 2006) News sought to change the

way news content was considered and delivered.



Murdoch said that unless newspaper recognised changes in the way people used

media, "we will as an industry, be relegated to the status of also-rans" (Strupp

2005)

At my company, we have a history of challenging media orthodoxies," he bragged,
while also saying Fox News Channel reports "objectively and fairly," which drew some
light groans. When asked later what his company was doing to expand on the Web, he
said, "all our efforts as a company are to expand ourselves to the Internet, everywhere.

We are not searching to extend ourselves in print." (Murdoch cited by Strupp 2005)

In July 2005, News Limited launched the Los Angeles based Fox Interactive
Media (FIM) which sought to " leverage the strength of Fox’s distinctive
entertainment, news and sports brands across the Internet". The new unit was to
manage the interactive aspects of all Fox divisions including foxsports.com,
foxnews.com and fox.com, as well as coordinate the owned-and-operated
television station web properties. Rupert Murdoch said that news was
committing resources to ensure that FIM became one of the Premiere

companies on the web.

Across the board, we believe no other media company has been as successful at
creating distinctive content and finding ways to distribute it over every conceivable
platform to mass audiences around the world. We’re confident this success will

translate to the Internet. (News Corporation 2005)

Murdoch said that by combining internet assets under one banner and making a
few shrewd investments, "we can quickly become one of the most exciting and

innovative destinations on the web". (News Corporation 2005)



As broadband availability increased, the web was shifting beyond text, to audio
to video distribution. News Corporation content, including, music, text, movies
and animation could be distributed by new media, leapfrogging over traditional
distributors including terrestrial broadcasters, print publishers, record shops and
cinema chains.

At News Corporation, where we’re both a video programmer as well as a newspaper
publisher, the rewards of getting this right are enormous. We’ve spent billions of
dollars developing unique sports, news and general entertainment programming. We
have a library as rich as anyone in this world. Our job now is to bring this content
profitably into the broadband world — to marry our video to our publishing assets, and
to garner our fair share — hopefully more than our fair share -- of the advertising dollars

that will come from successfully converging these media. (Murdoch 2005)

While conventional former competitors argued over traditional market share,
News Corporation was engaging in its seasoned tactic of buttressing its business
with political deals. News executives lobbied on both sides of the Pacific for a
US/Australian trade deal which would allow its converging media products into
a previously regulated Australian market. Murdoch deployed his formidable
political influence. The American Australian Association, endorsed Australia's
Business Review Weekly describing its patron, Rupert Murdoch, as the most

prominent Australian in the United States:

The Post and the Fox News Channel are unashamedly conservative - socially and
politically - which matches the Murdochs' political views and taps into a market that is
not well served by the rest of the American media. And with a Republican President in
the White House and Fox News out-rating CNN by a long way, Rupert Murdoch's
influence in the US is greater than ever. (Patrick 2003)



The 2004 US/Australia Free Trade Agreement which recognised cultural
products as tradeable items, provided the vehicle for an internationalised News
Corporation to bypass Australian content requirements on electronic media. The
agreement relating to cultural matters had been preceded by lobbying by the
Media Alliance (the actors' union) Australian Film Commission seeking
protection. Australian producers argued that unrestricted access by cheaper
American products would eliminate local productions which were unable to

defray costs by international circulation (Wilkinson 2003)

Hollywood, including News companies, meanwhile sought further access to
Australian markets. News corporate backroom support for the agreement was
backed in public by the News Corporation newspapers. Murdoch's flagship
newspaper in Australia, The Australian, editorialised that "among ordinary
Australians the idea of a crack at the world's biggest economy instinctively
appeals". It accused the then Labor opposition leader, Mark Latham of "playing
politics by trying to delay the deal:

...appealing to his reflexively anti-American supporters who hate our alliance with the
United States and who will oppose on-principle anything that strengthens the
connection. They are joined by people who fear that the price of medicines might rise --
as if any government would want to destroy one of the most popular of Commonwealth
programs -- and self-interested actors who want guaranteed access to emerging media

technology. (Australian 16.7.2004)

It seemed ironic, that the Australian was castigating "self interested actors",
when it was the Australian's own parent corporation which hoped to profit from

its "billions of dollars" in product development, by increasing digital access.

The trade agreement, when announced, did not interfere with Australian content

requirements for television broadcasting. However, it significantly recognised



that no restrictions should be imposed on international programs to be
distributed by new media, such as the internet. Ownership of content was
protected. The agreement allowed for the strict enforcement of copyright on the
web, banned un-authorised reproduction of music and movies and significantly

extended the period copy-right would apply. (US Trade Commissioner 2004)

As a US based producer of copyrighted international programs the agreement
was clearly in News corporate interests; a neat intertwining of private interest

and public re-regulation.

Rupert Murdoch should not be seen as conservative. The conservatives were
those who sniffed at his bragging and groaned at his innovations. Instead,
Murdoch, throughout his career has been a radical, albeit a right wing one,
whose views frequently co-incided with right wing leaders such as US President
George Bush or Australian Prime Minister, John Howard. Whether he helped

shape their views or they his, remains open to question.

Murdoch has driven far-reaching changes to reach his corporate objectives. He
has been an early applier of new technologies, computerised editing, satellite
broadcasting, broadband, throughout his long media career. He created the
national daily, the Australian, to challenge the Australian news establishment,
which he later purchased. Murdoch's British Sun endorsed Thatcherism, which
overturned the post war political consensus on mixed economy societies.
Murdoch's decision to offer the bastion of journalism tradition, the Times as a
tabloid was not a conservative move. Fox News claims of "fair and balanced"

reporting may seem laughable, after even the most basic analysis. But perhaps



its approach might instead be seen as a radical re-definition of news as an
entertaining exchange of selected prejudices rather than an intellectually

attractive, assembly of authorised facts.

John Pilger recognised that the globalisation of American interests, was
powered by media conglomerates, which profited from the re-regulation of
national economies and the americanisation of local cultures. News Corporation
which began as an Australian company also appeared to see globalisation in this
way, by transporting itself to the United States, where the financial power which
created the virtual empire resided. Rupert Murdoch saw this move as setting the

standard for trans-national media companies in the 21* century.

Newsweek reported that, "Murdoch might be 74 years old, but the way he sees
it, he's got a young man's fingertips for what's cool". (Newsweek 14.2.06)
Murdoch confidently expected new media would drive bigger profits in the

future;

It's going to change a lot of business models. But the absolute demand for content won't
change. We believe that puts us on the eve of a new era of opportunity. (Newsweek
14.2.06)



+&

Australian Film Commission. (2005). Australian films' 2004 box office share. January 27, 2005. Retrieved
January 23, 2006 from http://www.afc.gov.au/newsandevents/mediarelease/2005/release 350.aspx

Bacevich, A. (2002). American Empire: The realities and consequences of US diplomacy. London: Harvard
Press.

Brown, Merrill (2005). "Abandoning the News" Carnegie Corporation of New York.
(http://www.carnegie.org/reporter/10/news/)

Brown, N. (2005). Aunty won’t be pleased. The Australian. February 25, 2005, 15. Retrieved January 20, 2006
from Factiva database.

Browning, J. (2002). Dynasties. Sydney: ABC Books.

Chenoweth, N. (2001).Virtual Murdoch: Reality wars on the information highway. London: Secker & Warburg..
Chenoweth, N. (2004). Why Murdoch wants to leave home. The Australian Financial Review, April 8, 2004, 33.
Retrieved January 20, 2006 from Factiva database.

Chomsky, N. (2003). Hegemony or Survival: America’s quest for global dominance. New York: Metropolitan
Books.

CNN.com/Business. (2003). Bush: Australia ‘sheriff’ in Asia. Monday, October 20, 2003. Retrieved January 23,
2006 from http://edition.cnn.com/2003/BUSINESS/10/20/apec.special.bush.asia/index.html

Dixon, R. (1995). Writing the colonial adventure: Race, gender and nation in Anglo-Australian popular fiction,
1875-1914. Cambridge: Cambridge University Press.

Epstein, Joseph. 2006 "Are newspapers doomed?." Commentary 121.1 : 46(6).

Evans, H. (1983). Good Times, bad Times. London: Weidenfeld & Nicholson

Ferguson, N. (2004). Colossus: The price of America’s empire. New York: The Penguin Press.

Fox Entertainment Group information. Retrieved January 27, 2005. from: http://www.foxtel.com.au

Freedman, C. (1994). Citizen Murdoch: a case study in the paradox of economic efficiency. Kensington: Uni. Of
NSW, School of Economics.

Greenwald, R. (2004).Outfoxed: Rupert Murdock’s war on journalism. New York: Disinformation Co.
Kiernan, T. (1986). Citizen Murdoch. New York: Dodd, Mead.

Leapman, M. (1984). Barefaced cheek: Rupert Murdoch. UK: Coronet.

Lewis, S & McDonald, A. (2005). Labor cries ‘cronyism’ over ABC appointment. The Australian. February 25,
2005, 4. Retrieved January 20, 2006 from Factiva database.

Lunn, H. (2001). Working for Rupert. Sydney: Hodder.

Marjoribanks, T.K. (2000). News Corporation, technology and the workplace: global strategies, local change.
Melbourne: Cambridge University Press.

MATP. (2004). News Corp takes a big step beyond. The Australian, October 27, 2004, 14. Retrieved January
20, 2006 from Factiva database.



Melvern, L. (1988).The end of the street. London: Methuen.

Munster, G. (1984). A paper prince. Ringwood, Vic.: Viking.

Murdoch, R. (2005) " Speech by Rupert Murdoch to the American Society of Newspaper Editors" Press
Releases. (http://www.newscorp.com/news/news_247.html)

News Corporation (+ .&. ,, /" 0O 1 2 3.

News Corporation Annual Report. (2004). Retrieved January 27, 2005. from http://www.newscorp.com.au
News Corporation. (1980 -). Annual report/the News Corporation Limited.

Office of the United States Trade Representative (2/8/2004) Summary of the Australia US Free Trade
Agreement, (http://www.ustr.gov/Document_Library/Fact_Sheets/2004/Summary of the US-

Australia Free Trade Agreement.html

Page, B. (2003). The Murdoch archipelago. London: Simon & Schuster.

Patrick, Aaron. (undated) "BRW profiles the American Australian Association"s Kangaroo Mafia"
(http://www.americanaustralian.org/Aboutus/storydisplay.php?storyld=42 )

Pilger, J. (2002). The new rulers of the world. London: Verso.

Powell, D. (1991). News on news: A report on how News Corporation Limited covers itself. Broadway:
Australian Centre for Independent Journalism.

Prestowitz, C. (2003). Rogue nation. New York: Basic Books.

Regan, S. (1976).Rupert Murdoch: A business biography. London: Angus and Robertson.

Shawcross, W. (1997). Murdoch: The making of a media empire. New York: Simon & Schuster.

Shields, Mike. (2005) "Screening the news: newspapers are seeing a rapid increase in online audience as
circulation declines.(INTERACTIVE)." MEDIAWEEK 15.42

Shields, Mike. (2006) "Interactive media.(forecast 2006)." MEDIAWEEK 16.1

Stiglitz, J. (2002). Globalization and its discontents. London: Penguin Books. Robie.

Strupp, Joe. (2005) "Editors Challenge 500-Pound Gorilla." Editor & Publisher

Tuccille, J. (1990). Murdoch: A biography. London: Piatkus.

Waterford, J. (2004). "Flaws in the Murdoch empire" Canberra Times. August 21, 2004, 2. Retrieved January
20, 2006 from Factiva database.

Wilkinson, Marian. (27.9.2003). "Playing Hardball On Trade" Sydney Morning Herald.



